او با شماست هر جا که باشید23

او با شماست هر جا که باشید23

 

باسمه تعالی و بذکر ولیه

در مباحث اخیر، صحبت راجع به توحیدی بود که در معارف کتاب و سنت هست و اجمالش این بود که:

اولا خدایی که در کتاب و سنت صحبت از او هست، خدای ذهنی نیست، خدای حقیقی واقعی خارجی است. آن مفهومی که به ذهن ما از خدای متعال می آید خدا نیست، بلکه آن ساخته خود ماست. لذا لازمه اول مواجه شدن به لقای خدای متعال و یافتن و وجدان خدای متعال این است که شما ذهنیاتتان را کنار بگذارید.

بعد هم که مورد عنایات و تفضل واقع شدید و خدای متعال را وجدان کردید، آنچه حاصل این وجدان می شود یا از این وجدان حاصل انسان می شود، این است که انسان می فهمد خدای متعال که هیچ کیفیتی، هیچ وصفی نمی توان برای او قائل شد، هست، ولی چیست؟ این را نمی فهمد. و چون خدای متعال به هر تجلی و جلوه اش عظیم است لذا انسان در مواجهه با خدای متعال و وجدان و یافتن خدای متعال به خضوع می افتد، به خشوع می افتد، به تضرع می افتد.

معرفت خدای متعال گمشده فطری انسان است. انسان خدای متعال را می یابد، در حالیکه به تضرع و خوف و خشیت می افتد. ولی با این همه با تمام وجود نسبت به او محبت می ورزد و حرص و ولع نسبت به او دارد.

در این وجدان و یافتن چون نمی تواند به خدا احاطه پیدا کند، لذا به او حیرت دست می دهد و متحیر می شود. چون نسبت به او و در مقابل عظمت او احساس ذلت می کند، لذا خودش را مملوک او می یابد، مخلوق او می یابد، خودش را در مقام عبد می یابد و خدای خودش را در مقام معبود و اله می یابد.

باز بطور مختصر تعبیر دیگری در احادیث اهل البیت «علیهم السلام» است و آن این که شما می توانید به خدای متعال بگویید، چیزی است به این معنا که هست دیگر! ولی نه مثل چیزهای دیگر، مثل هیچ چیز نیست. و این در حالی است که خدای متعال را شما از دو حد خارج کنید، حد تعطیل و حد تشبیه.

از حد تعطیل خارج کنید یعنی نگویید که خدا نیست، نفی اش نکنید و از حد تشبیه هم خارج کنید یعنی نگویید حالا که هست چیست، شبیه چیزی است، مثل چیزی می‌ماند. نه تشبیه اش هم نکنید.

این مجموعه مطالبی که شما شنیدید انحصار به معارف اهل البیت «علیهم السلام» و معارف الهیه دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *