در یاد سفر قسمت سی و یکم

در یاد سفر قسمت سی و یکم

 

باسمه تعالی و بذکر ولیه

اثر سوم یاد مرگ، نیل به مراتب والای بندگی و اخلاص

با یک نگاه بالاترین مرتبه ای که در عمل می توان سراغ داشت و نشان دادند، اخلاص است. یعنی خالص برای خدای متعال بوده باشد.
ما در قرآن یک مخلِص داریم و یک مخلَص. مخلِص اسم فاعل است و مخلَص اسم مفعول است. مخلِص کسی است که خودش، خودش را خالص کرده است. مخلَص کسی است که او را خالصش کردند و خدای متعال این تعبیر را در مورد انبیا و برگزیدگان خودش بکار برده است. یعنی این خدای متعال است که برگزیدگان خودش را خالص می‌کند. حالا خدای متعال نشان می دهد که به چه وسیله ای اینها را خالص کرده است.
این نکته را یادآور می شوم که اگر هر صفتی و ارزشی در انسان به اجبار و بدون اختیار، ایجاد شده باشد، آن اصلا ارزشی به حساب نمی آید. لذا در واقع در عالم تشریع فعل خدای متعال در مورد انسان مکلّف در جهت خیرات و تعالی، توفیق خدای متعال است، نه اجبار خدای متعال. به همین دلیل است که دائما می گوییم: ایاک نستعین، ایاک نستعین، خدایا کمک کن، کمک کن.

قرآن کریم می فرماید : “واذکر عبادنا ابرهیم و اسحق و یعقوب اولی الایدی و الابصار. انا اخلصناهم بخالصه ذکری الدار و انهم عندنا امن المصطفین الاخیار” (سوره ص / آیه 45 – 47)

و یاد آور بندگان ما ابراهیم و اسحاق و یعقوب را که ( در راه بندگی ما) قدرتمند و بصیر بودند، یعنی رسیده بودند به جایی که خدای متعال توانایی و قدرت تصرف به ایشان داده بود. آنچه را که می‌خواستند‌، می توانستند به اذن خدا انجام دهند. به اذن خدا می توانستند تصرف کنند بر غیر و همین طور چشم دلِ بازی داشتند.
“ انا اخلصنا هم بخالصه ذکری الدار” ما ایشان را با خصلتی پاک و بی شائبه که همان یاد سرای دیگر است برگزیدیم. ما آنان را خالص کردیم به وسیله خلوص در یاد سرای دیگر. یعنی توجه خالصانه آنها به قیامت. یعنی توجهی که در آنها هیچ توجهی دیگر به دنیا نبود و خالصا توجه آنها برای قیامت بود. ما به این ترتیب آنها را خالص کردیم.

“‌ و انهم عندنا لمن المصطفین الاخیار ” . و این حقیقتی است که آنان نزد ما از برگزیدگان و نیکان بودند.
و این توضیح نشان دهنده هم مقامات آنهاست وهم تاکید بر همین طریق و راه و سیره آنهاست. باید توجه کنید که مخلَصین گرامی ترین و ارزنده ترین بندگان خدا هستند. همانانی هستند که به تصریح قرآن از فریب و نیرنگ شیطان در امانند و در بندگی حضرت حق چنان غرقند و چنان خالصند که خداوند آنها را خالصا از آن خود قرار داده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *