نکته های علوی9

نکته های علوی9

 

در مورد مسائل توحیدی: درست است که “معرفهالله سبحانه اعلی المعارف” (غررالحکم: ۷۱۲) است، بالاترین معرفت هاست و آدم می داند که واجد آنها نیست؛ اما با این همه اگر شخص بداند که رکن اصلی و اصیل در توحید این است که خدای متعال غیر از مخلوقاتش است، خدای متعال حتی از اسما و صفات خودش هم سبحان است، منزه است؛ مصون و محفوظ می ماند از اینکه در ورطه ای بیفتد که هلاکتش قطعی است؛ و فریب کسانی را نمی خورد که می گویند خدا همه چیز است، و همه چیز خداست! حداقل با زبان هم که شده به خدای متعال و در حقیقت به خودش بزرگترین ظلم را نمی کند.

لذا: مطالبی که در این نکته ها گفته می شود حداقل نتیجه اش این می تواند باشد که عزیزان این معنا را بدانند: اگر چه ممکن است این مطالب برای شخص به سادگی قلبی نشود و او آنها را وجدان نکند و واجد آن معارف و معانی نشود، اما این خاصیت را می تواند داشته باشد که از غلتیدن او در تقصیر و قصور حتی فکری، و ذهنی در ظلم به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و اهل بیت علیهم السلام جلوگیری کند.

در ادعیه ی متعددی صحبت از “نور وجه” شده؛ به عنوان مثال شیخ طوسی در “مصباح المتهجد” دعایی را آورده اند که سنت است که هر روز خوانده شود، این دعای شریف در ملحقات مفاتیح هم آورده شده است:

“اللهمّ انی أسألک بنور وجهک المُشرق الحیّ الباقی الکریم، و أسألک بنور وجهک القدّوس الّذی أشرقت به السّماوات وانکشفَت به الظّلمات، و صَلَحَ علیه أمرُ الأولینَ و الآخِرین، أن تصلّی علی محمّد وآله وأن تُصْلِح لی شأنی کلّه”

برای فهم معنای “نور وجه” ابتدا باید معنای “وجه الله” را فهمید؛ وجه الله آن مقام و مرتبه ای است که محض توجه الهی است: خدای متعال به او، و او به خدای متعال؛ لذا: هر کسی هم بخواهد به خدای متعال توجه کند باید به آن مقام توجه کند؛ چون: توجه خدای متعال منحصر به آن جاست. آن مقام، مقام نورانی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم است؛ پس به این ترتیب “نور وجه” جلوه ای از آن مقام نورانی است.

و مقام نورانی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم دو “نور وجه” دارند که در دعای فوق الذکر از آنها یاد شده است:

اول: “اللهم انی أسألک بنور وجهک المُشرق الحیّ الباقی الکریم”

دوم: “و أسألک بنور وجهک القدّوس الّذی أشرقت به السماوات و انکشفت به الظلمات و صَلُح علیه أمرالأولین و الآخرین”

در فقره دوم عرض می شود:

خدایا! من از تو درخواست می کنم بنور وجه قدوس تو که آسمان ها به آن نورانیت یافته، منور شده و از ظلمات آن پرده برداشته شده و هر گشایشی که در کار اولین و آخرین ایجاد شده، به وسیله ی آن بوده؛ خدایا! قسم می دهم تو را به آن حقیقت نورانی، به آن مقام نورانی که “أن تصلی علی محمد و آله و أن تصلِح لی شأنی کلّه”…که همه امور مرا اصلاح فرمایی.

برگرفته از کانال تلگرامی تذکره

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *