امام حسین علیه السّلام و قرآن

 

امام حسین علیه السّلام و قرآن

یکی از چهره های آسمانی که تاویل آیاتی از قرآن را به خود اختصاص داده

است، وجود مقدس حسین بن علی علیه السلام است و در اینجا گزیده

ای از آن آیات را بیان می کنیم:

﴿یا اَیَتُها النَفسُ المُطمَئنهَ اِرجِعی اِلی رَبِکَ راضیَه مَرضیه﴾

(سوره فجر آیه 30)

«ای نفس مطمئن! با رضایت خاطر و خشنودی، به سوی پروردگارت باز

گرد. »

دارم بن فرقد گوید، امام صادق علیه السلام می فرمود: : آیا این سخن

خدای تعالی را شنیدی؟مراد خداوند، حسین بن علی علیه السلام است.

اوست که دارای نفس مطمئن و راضی و مرضی خداوند است و اصحاب او

از آل محمد علیهم السلام در قیامت از خداوند راضی و خدا هم از آنها

راضی می باشد. (بحار الانوار، ج 44، ص 218 و 219)

حضرت فرمودند: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحبی خود بخوانید

که آن سوره حسین بن علی علیه السلام است و به این سوره رغبت

کنید تا خدای تعالی شما را مورد رحمت خود قرار دهد.

﴿وَ وَصینا الاِنسانَ بِوالِدَیهِ اِحسانا حَمَلتهُ اُمُهُ کُرها وَ وَضَعَتهُ کُرها و حَمَلُهُ و

فِصالُه ثَلاثون شَهرا﴾ (سوره احقاف، آیه 15)

«انسان را نسبت به پدر و مادرش سفارش به احسان کردیم. مادرش با

ناخوشنودی، به او باردار شد و با اکراه او را به دنیا آورد. باردار شدن و از

شیر گرفتن او سی ماه به طول انجامید. »

سالم بن مکرم می گوید، امام صادق علیه السلام فرمودند: وقتی فاطمه

سلام الله علیهاسلابه حسین باردار شد، جبرئیل نزد پیامبر صلی ا… علیه و

آله و سلم آمد و گفت: فاطمه به زودی فرزندی به دنیا می آورد که امت تو

او را پس از تو (به طرز وحشتناکی) می کشند و فاطمه هم از این حمل

ناراحت بود و وقتی حسین علیه السلامرا به دنیا آورد، نیز ناراحت بود.

آنگاه امام صادق علیه السلام فرمودند: آیا کسی را در دنیا دیده اید که به

پسری باردار شود و از آن ناخشنود باشد؟ اما فاطمه ناراحت بود، زیرا می

دانست او را به زودی می کشند و این آیه درباره ی او نازل شد.

(بحارالانوار، ج44، ص 231)

تاویل آیاتی دیگر:

﴿مَرَجَ البَحرَینِ یَلتَقِیان بَینهُما برزخُ لا یَبغیان فَبِای الاءِ رَبِکُما تُکَذبان یَخرُجُ

مِنهما اللُولُوءُ و المَرجان﴾ (سوره الرحمن آیات 19-22)

«دو دریا را به هم درآمیخت و میان آن دو دریا، برزخ و فاصله ای است که

به یکدیگر تجاوز نکنند. پس کدام یک از نعمتهای پروردگار را انکار می

کنید؟ از آن دو دریا لوءلوء و مرجان خا رج می شوند. »

ابن عباس گوید: منظور از دو دریا علی و فاطمه(علیه السلام) است و

مراد از برزخ میان آن دو، رسول خدا(صلی علیه و آله و سلم) و لوءلوء و

مرجان حسن و حسین(علیه السلام) هستند.(مجمع البیان، ج9 ،ص201)

﴿اِنَما یُریداللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِجسَ اَهلَ البَیتِ و یُطَهرَکُم تَطهیرا﴾

(سوره احزاب، آیه 33)

«همانا خداوند اراده کرده است که هرگونه ناپاکی را از شما اهل بیت بر

طرف سازد و از هر عیب پاک و منزه گرداند. »

رسول خدا (صلی علیه و آله و سلم) حسن و حسین و علی و فاطمه را

خواستند، وقتی نزد ایشان حاضر شدند آنها را به خود چسبانیدند و جامه

ای بر روی آنها افکندند و این در حالی بود که ام سلمه در پشت پرده قرار

داشت.

آنگاه فرمودند:خدایا اینها اهل بیت من هستند، خدایا ناپاکی را از آنها دور

نما و از هر عیب پاک و منزهشان گردان.

ام سلمه گفت: ای پیامبر خدا! آیا من با ایشان هستم؟

فرمودند: تو جای خود داری و بر خیر و نیکی هستی،(اما اهل بیت فقط

اینها هستند.)(تفسیر در المنثور، ج6، ص604)

وَ فَدَیناهُ بِذِبحٍ عَظیم﴾ (صافات، آیه 107)
« و او را در ازای قربانی بزرگ ، باز رهانیدیم.»

از حضرت ثامن الحجج علیه السلام روایت شده است که فرمودند :

منظور از ذبح عظیم درآیه­ی فوق امام حسین (علیه السلام) می

باشد.(که ایشان فدیه حضرت اسماعیل علیه السلام شدند.) (عیون

اخبار الرضا علیه السلام، ج1 ،ص209)

(منبع:سیمای امام حسین، محمدرضا اکبری)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *