به رنگ علی علیه السلام

به رنگ علی علیه السلام

 

به رنگ علی
حضرت هادی(علیه السلام) در بزرگداشت دانشمندان و اندیشمندان می کوشید و به آن ها توجّهی خاصّ داشت و آنان را بر دیگر مردم برتر می شمرد.
از کسانی که مورد تجلیل امام قرار گرفت فقیهی بود که با یکی از نواصب و مبغضین اهل بیت به مناظره پرداخته و او را مغلوب ساخته بود، آن فقیه پس از چندی به زیارت امام آمد، حضرت که از مناظره او با ناصبی خبردار بود از دیدن وی شادمان شده او را در صدر مجلس نشاند و به گرمی با وی به گفتگو پرداخت.
مجلس مملوّ از علویّان و عبّاسیان بود. بنی هاشم حاضر در آنجا از این توجّه خاصّ امام رنجیده شدند و امام را مخاطب ساخته گفتند: چگونه او را بر سادات و بزرگان بنی هاشم مقدّم می داری؟
حضرت در پاسخ فرمود: از کسانی نباشید که خداوند متعال درباره شان فرمود”الم تر الی الذین أوتوا نصیبا من الکتاب یدعون الی کتاب اللّه لیحکم بینهم ثم یتولی فریق منهم و هم معرضون» سوره آل عمران،آیه 23.
-آیا ندیدی کسانی را که بهره ای از کتاب آسمانی به آن ها داده شده بود، فراخوانده شدند تا کتاب خدا داور آنان باشد، ولی گروهی اعراض کرده روی گرداندند.
آیا کتاب خداوند متعال را به عنوان داور و حکم قبول دارید؟
همگی گفتند: آری، یا بن رسول اللّه.
امام روش خود را به استناد آیات قرآن چنین مدلّل ساخت: آیا خداوند نمی گوید:
“یا أیها الذین آمنوا اذا قیل لکم تفسحوا فی المجالس فافسحوا یفسح اللّه لکم… و الذین أوتوا العلم درجات…”سوره مجادله، آیه 10
-ای کسانی که ایمان آورده اید! هنگامی که در مجالسی به شما گفته می شود جای باز کنید، شما نیز جای باز کنید تا خداوند برای شما گشایش دهد… تا آن جا که می گوید: و دانشمندان را درجاتی بالاتر می دهد.
خداوند متعال همان طور که مؤمن را بر غیر مؤمن مقدّم می دارد، مؤمن عالم را بر مؤمن غیر عالم برتری داده است. و باز خداوند است که می فرماید:
خداوند مؤمنان اهل علم را درجاتی، برتری می دهد.
آیا خداوند گفته است: خداوند نجیب زادگان و شریفان نسب دار را رفعت می دهد؟؟! ولی حق تعالی با تأکید می گوید:
“هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون” سوره زمر، آیه 9
-آیا آنان که می دانند و آنان که نمی دانند با هم برابرند؟
پس چرا از احترام و تجلیل من نسبت به این عالم که مورد بزرگداشت خدا نیز هست رنجیده شده اید، شکستی که این مرد به آن ناصبی با دلائل و براهین خدا آموخته داد از هر شرافت مبنی بر نسب و تبار، بالاتر و برتر است. الاحتجاج طبرسی، ج 1 ، ص 454.ج2،ص259

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *