به استناد قرآن مردگان غیر قابل تفهیم هستند

به استناد قرآن

به استناد قرآن مردگان غیر قابل تفهیم هستند. در چنین صورتی آیا درخواست شفاعت از اولیای الاهی لغو نیست؟

وهابی ها در این استدلال به آیه های زیر استناد می کنند:

“و ما یستوی الاعمی و البصیر و لا الظلمات و لا النور و لا الظل و لا الحرور و ما یستوی الاحیاء و لا الاموات ان الله یسمع من یشاء و ما انت بمسمع من فی القبور ان انت الا نذیر. ” فاطر 19 – 23

کور و بینا، تاریکی و روشنایی، سایه و آفتاب، مردگان و زندگان یکسان نیستند. خداوند هر کسی را بخواهد شنوا می کند و تو نمی توانی مردگان قبور را شنوا گردانی تو بیم رسانی بیش نیستی.

“انک لا تسمع الموتی و لا تسمع الصم الدعا اذا ولوا مدبرین، و ما انت بهادی العمی عن ضلالتهم ان تسمع الا من یومن بایاتنا فهم مسلمون.” نمل 80-81

تو قدرت نداری که سخنی را به مردگان بشنوا نی و نمی توانی ندای خویش را به گوش کران برسانی آن گاه که به تو پشت می کنند. تو نمی توانی کوری را از ضلالت هدایت کنی. تنها آن گروه را هدایت می کنی که به آیات ایمان آورده و تسلیم حق شده اند.

پاسخ:

یاد آور می شود که این گروه پیوسته در تخطئه ی دیگر فرقه های اسلامی از در شرک وارد می شوند و به نام طرفداری از توحید، درصدد تکفیر دیگران بر می آیند ولی در این استدلال، چهره گفتار را دگرگون کرده و موضوع لغو بودن توجه و اولیا را پیش کشیده اند اما آنان به کلی غالفند که:

اولیای الهی به برکت دلایل عقلی و نقلی حی و زنده اند. و هدف این آیات جز این نیست که، اجسادی که در زمین آرمیده اند قابل تفهیم نیستند و هر جسدی که روح از آن جدا شد از قلمرو درک و فهم بیرون می رود و به صورت جمادی در می آید.

باید توجه نمود که طرف خطاب در شفاعت خواهی، اجساد نهفته در قبور نیستند، بلکه با آن ارواح پاک و زنده که با اجساد برزخی در جهان برزخ به سر می برند و به تصریح قرآن حی و زنده هستند، سخن گفته می شود و درخواست شفاعت می شود نه با بدن نهفته در خاک.

اگر مردگان و اجساد پنهان شده در دل خاک از قلمرو و تفهیم دور و کنارند دلیل بر آن نیست که ارواح و نفوس طیب و پاکیزه آنان که به نص قرآن درجهان دیگر زنده ا ند و روزی می خورند، قابل تفهیم نباشند.

اگر سلام گفته می شود و یا شفاعت طلب می گردد و یا سخن گفته می شود سر و کار با آن ارواح پاک و زنده است نه با اجساد نهفته در دل خاک.

اگر مسلمانان به زیارت قبر، خاک و کاشانه آنان می روند به خاطر این است که از این راه می خواهند در خود آمادگی ایجاد نمایند تا با آنان ارتباط روحی برقرار کنند. حتی اگر دانسته شود که جسد آنان مبدل به خاک شده باز این نوع صحنه ها را پدید می آورند، تا از این راه، آمادگی ارتباط با آن ارواح پاک را پیدا کنند.

از احادیث اسلامی استفاده می شود که یاران پیامبر پس از درگذشت وی پیوسته از او درخواست شفاعت می کردند.

هنگامی که «امیر مومنان علی علیه السلام »از تجهیز« پیامبر اکرم صلی الله الیه و آله »فارغ گردید، چهره ی پیامبر را باز کرد و گفت:

با بی انت و امی طبت حیا و طبت میتا… اذکرنا عند ربک.( نهج البلاغه ی عبده 2 صفحه 255 (خطبه 23 ؛ مجالس مفید با مختصری تفاوت)

پدر و مادرم فدای تو باد در حال حیات و ممات پاکیزه بودی… در پیشگاه پروردگار از ما یادی بنما.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *