سنت های رایج در عزاداری بر خلاف دستور ائمه علیهم السلام

سنت های رایج در عزاداری بر خلاف دستور ائمه علیهم السلام

امام حسین (علیه السلام) ، اهل بیت خود را از لطمه به صورت و اعمالی مشابه ، منع کردند ؛بنابراین سنت های رایج در عزاداری ها ، نه تنها با دین سازگاری ندارند ، بلکه برخلاف دستور خود ائمه (علیه السلام) نیز است. شیعه چگونه به استحباب آن ها معتقد است ؟
توضیح اشکال:
1- « ان الحسین علیه السلام قال لاخته زینب یا اخیه انی اقسم علیک فا بری قسمی. لا تشقی علی جیباً و لا تخمشی علی و جهاً و لا تدعی علی با لعویل و…… » (ارشاد 2/ 97
)
شاید مشا به این بیان را در بعضی مقاتل یا در بیانات هنگام وداع یا فرمایشات امام علیه السلام در عصر تاسوعا یا شب عاشورا بتوان پیدا کرد.
پاسخ:
اول: ظاهر این بیان بر فرض این که سند آن معتبر باشد، در تسلی دادن و امر به صبر پیشه کردن است. موقعیت کربلا، تنهایی حضرت زینب علیها السلام و سایر ویژگی های اختصاصی ایجاب می کرده است که با این نوع توصیه ها تحمل ایشان را بالا ببرند. روایت در این که این دستورات برای همه ی افراد به طور عمومی بوده و دستوری مولوی با شد، ظهوری ندارد.
دوم: به شهادت مقاتل، اگر این دستور عمومی هم باشد، خود حضرت زینب سلام الله علیها با آن مخالفت کردند و سر شریف خود را به چوب محمل زدند. که اگر گفته شود این نقل ضعیف است عبارت شاهد مستشکل نیز ضعیف است.
اگر گفته شود که صدور این افعال از زنان شایع است، بایستی برای این ادعا قرینه ای ارائه نماید. ضمن این که مقام ایشان با مقام سایر زنان قابل مقایسه نیست. لذا این که حضرت زینب (سلام الله علیها) خود بر اساس عبارت شاهد مستشکل عمل نکردند، نشان از آن است که یا عبارت مذکورصحیح نیست و یا این که در مقام نهی نیست ، بلکه منظور دیگری مثل تسلی دادن مد نظر است.

سوم: حضرت زینب (سلام الله علیها) وقتی سر مبارک برادر را دیدند ، لطمه زده ، گریبان چاک زدند و بی هوش افتادند و همه ی این ها در حضور حضرت سجاد (علیه السلام) انجام شد. اگر این کارها اشکال داشت، با توجه به زمینه ی تکرار این کارها، چرا امام سجاد علیه السلام انجام این کارها را نهی نکردند؟
چهارم: روایتی را خالد بن سدیر نقل می کند که گرچه وثاقتش قطعی نیست اما در این حد موید بحث است: « لقد شققنا الجیوب و لطمنا الخدود الفاطمیات علی الحسین بن علی علیه السلام و علی مثله تلطم الخدود.»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *