شفاعت غیر خدا در روز قیامت…

شفاعت غیر خدا در روز قیامت...

آیا روز قیامت امکان شفاعت برای غیر خدا نیز وجود دارد؟آیا پیامبر اسلام، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و ائمه می توانند در روز قیامت برای کسی شفاعت کنند؟

پاسخ

وهابی معتقد است که از برخی آیات قرآن استفاده می شود که حق شفاعت حق مختص خداست ، چنان که می فرماید: «ام اتخذوا من دون الله شفعاء قل اولو کانوا لا یملکون شیئا و لا یعقلون؟قل لله الشفاعه جمیعا»
بلکه آنان جز خرا شفیعان اتخاذ کرده اند. بگو اگر چیزی را مالک نباشند و تعقل نکنند.(چگونه می توانند شفاعت کنند؟) بگو شفاعت همگی از آن خداست.
در مقا بل پاسخ داده می شود که با در نظر گرفتن جمله های آیه، معلوم می شود که هدف آیه نفی شفاعت از بت های چوبی ، سنگی و فلزی است نه نفی شفاعت از شافعان راستین که در آیات دیگر به شفیع بودن آنها تصریح شده است ، زیرا:
اولا ً: جمله های (لا یملکون) و (لا یعقلون) می رسا ند که حق شفاعت از آن کسی است که مالک شفاعت با شد و نیز از کار خود آگاه باشد ؛ در حالی که بت های مورد نظر آنان فا قد هر دو شرطند؛ نه از کار خود آگا هند و نه خود شفاعت را مالکند. در این صورت مفاد جمله ی(قل لله الشفاعه جمیعا) این است که شفاعت مال خداست نه مال بت های چوبی وفلزی.تو گوئی می فرماید:

1- سوره زمرآیات ۴٣-۴۴
لله شفاعه جمیعا لا للاوثان و الاصنام» شفاعت از آن خداست نه از آن بت ها.
ثا نیا ً:حق شفاعت (به صورت مالکیت و مملوکیت) ،فقط از آن خداست و (اولیای الهی)،(مالک) شفاعت نیستند بلکه ماذون(به این امر اذن داده شده اند) در آن می با شند. بنابر اینجا هیچ ما نعی ندارد که خداوند(مالک شفاعت ) باشد و دیگری(به اذن او) شفاعت کند.
خلاصه ی مقصود از جمله ی یاد شده این نیست که تنها خدا شفیع است ، نه غیر او؛ زیرا جای شک نیست که خدا هرگز در حق کسی شفاعت نمی کند ؛ بلکه مقصود این است که خدا مالک اصل شفاعت است و اگر شفیع دیگری نیز با شد به اذن و اجازه ی او می با شد و خدا این حق را (اصالتا ً) و غیر خدا (نیا بتا ً) دارد. در این صورت آیه ارتباطی به مدعای وها بی ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *