همان کسی که سخن می گوید

همان کسی که سخن می گوید

از شاه کلیدهای مهم در دفع بسیاری شبهات در موضوعات امامتی، «عدم قیاس شخص امام» با بندگان دیگر است.

ممکن است برداشت ما از محتوای برخی روایات اینگونه باشد:

آنچه در این حدیث آمده ناممکن به نظر می رسد و باورکردنی نیست. چون از محدودۀ عقل، علم و قدرت بشر خارج است.
لذا روایت را کنار می گذاریم و وجود آن را انکار می کنیم.

در حالیکه:
‼️ هر بشر عادی به محدود بودن حوزه ادراکات، دانش و قدرت خود معترف است!
«عدم قیاس خود با اهل بیت علیهم السلام» اصلی اساسی است که پیشوایان ما بسیار بر آن تاکید داشتند.
و اشتباهات از آنجایی شروع می شود که حجّت اللّه_ یعنی نماینده‌ی اختصاصی خداوند در هر زمان_ را شبیه خودمان( یا اگر خوش انصاف باشیم شبیه یا کمی بالاتر از علمای دین) می پنداریم لذا وقتی از ویژگی ها و افعال امامان معصوم برایمان می گویند، چون به نظرمان غیر عادی می نمود، شروع به انکار یا تمسخر می کنیم.
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله در روایتی (که در کتب شیعه و سنی نقل شده) فرمودند:

«نحن أهل بیت لا یقاس بنا أحد»*
ما خاندانى هستیم که احدى با ما قیاس نمى شود.

پس اگر فضائل ویژه ای برای اهل بیت علیهم السلام نقل شد_ که به ظاهر غیر عادی و فهم آن مشکل بود_ عقل حکم می کند که آن را انکار نکنیم چرا که ایشان با بشر عادی قابل قیاس نیستند.
برای نمونه به این روایت توجه فرمایید:

شخصی به نام بنان بن نافع می ‌گوید:

خدمت امام رضاعلیه السلام رفتم و پرسیدم: آقا! پس از شما صاحب‌الامر کیست؟

فرمودند: آن کسی که از من ارث می ‌برد همانگونه که من از پدرانم ارث برده ‌ام.
ای پسر نافع اکنون بر تو از این در وارد می شود.چندی نگذشت دیدم در باز شد و کودکی وارد اتاق شد و بر آقا سلام کرد.

و سپس رو به من کردند و فرمودند:

«انّا معاشر الأئمّه اذا حملته امّه یسمع الصّوت من بطن امّه اربعین یوماً فاذا اتی له فی بطن امّه اربعه اشهر رفع اللّه تعالی له اعلام الارض فقرّب له ما بعد عنه حتّی لایعزب عنه حلول قطره غیثٍ نافعهٍو لاضارّهٍ …»**

ما گروه امامان هستیم (و این خصوصیّت را داریم که) وقتی (یکی از) ما را مادر حمل می کند، تا چهل روز صدا(ی بیرون) را از بطن مادر می شنود. وقتی به چهار ماهگی رسید، خداوند علم ها و نشانه های زمین را برای او بلند می کند. پس هر دوری را برای او نزدیک می سازد تا آنجا که آمدن یک قطره باران نافع یا زیان آور از دید او پنهان نمی ماند.این جواب آن سؤال است که از پدرم کردی.حجّت خدا بعد از پدرم همان کسی است که الان با تو سخن می ‌گوید.»

من که غرق در حیرت شده بودم گفتم: من هم اوّلین کسی هستم که در برابر شما خاضع می‌ شود.

منابع:
*بحار الأنوار: ۴۵/۶۵، ح ۹۰ به نقل از ارشاد القلوب: ۱۳/۱۱۰، ذخائر العقبى: ص ۱۷، سبیل الهدى والرشاد: ۷/۱۱ ، ینابیع المودّه: ۶۸/۲، ح ۶۱ و ۱۱۴، ح ۳۲۲ و ۱۱۷، حدیث ۳۳۴، کنز العمّال: ۱۰۴/۱۲، ح ۳۴۲۰۱
و عباراتی دیگر با مضامین مشابه:
کشف الغمّه: ۳۱/۱، ینابیع المودّه: ۴۵۹/۱، مفتاح النجا (مخطوط): ص ۲، شرح احقاق الحق: ۳۷۸/۹ و ۹۰/۵ به نقل از کتاب الأربعین ابومحمّد بن ابوالفوارس (مخطوط): ص ۴۳.

** مناقب آل ابی طالب علیه السلام، ۳۸۸/۴، بحارالانوار به نقل از مناقب ابن شهرآشوب: ۵۶/۵۰؛اعلام الهدایه: ۲۱۴/۱۱

@haghayeghe_nagofte

لینک مطالب مرتبط:

متون امام جواد علیه السلام
دوره غیر حضوری امامت
تصریح به امامت حضرت جواد در لسان بزرگان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *