پرسش پیرامون سنّت های رایج در عزاداری

پرسش پیرامون سنّت های رایج در عزاداری

اصل شعائر فاطمی و سنت های رایج در عزاداری بدعت است؛ چرا که پیامبر و ائمه ی دین علیهم السلام خود چنین رفتارهایی نمی کردند. چگونه شیعه خود را پیرو ایشان می داند؟

پاسخ:
اول: حتی اگر از روایات موید سنت های رایج عزاداری صرف نظر کرد، حداکثر این است که از زمان حضور پیامبر و ائمه علیهم السلام بیان روشنی در این خصوص نرسیده است و لذا بنا بر اصاله الحل و البرائه عمل به سنت های رایج در عزاداری جایز بوده و حکم به بدعت آنها ، بدعت است.(1)
دوم: دستورات دینی دو نوع است. نوع اول توفیقی که همه ی جزئیاتش را شرع معین کرده است. کم و زیاد کردن این نوع دستورها بدعت است. حتی واجب کردن آنچه که شرع مستحب شمرده از مصادیق بدعت است. نوع دیگر، دستوراتی است که حکمت آن توسط شرع بیان شده ولی مصادیق آن بسته به محل، زمان و سایر خصوصیات، متفاوت خواهد بود و لذا تغییر مصداق آنها در زمان های مختلف، بدعت نیست.

1- اقسام احکام شرعی به لحاظ اظهار نظر معصوم در خصوص آنها کدام است؟

گروه نخست اعمالی است که معصومین علیهم السلام در زمان حضور، راجع به این کار به نحوی اظهار نظر کرده اند مثلاً گفته اند که حرام است، حلال است ، مستحب است و .. .. گروه دیگر موضوع هایی است که حکمش بیان نشده است، یا اگر بیان شده و به ما رسیده است، مجمل است و ما نمی فهمیم و یا این که به ما رسیده است ولی اخبار معارضی نیز وجود دارد. به هر صورت در خصوص این موضوع ها، نظر معصوم را نمی توان احرا ز کردو نسبت به حکم این موضوع شک وجود دارد، در مورد احکام و موضوع های گروه دوم خود پیامبر و ائمه علیهم السلام بیان کرده اند که این امور بر شما حلال است و شما در انجامش وسعت دارید و لازم نیست احتیاط کنید و در این زمینه مواخذه هم نمی شوید. « الناس فی سعت ما لم یعلموا کل شیء لک حلال حتی تعلم ا نه حرام» « رفع عن امتی ما لا یعلمون..» در چنین موضوع هایی، شیعه اصالت الحل و البرا ئه را که خودشان بیان کرده اند جاری می کند و اگر کسی ادعا کند که ا نجام این ا مور حرام است، خود او خطا کرده است و خودش دچار بدعت شده است چرا که آن چه که در دین است را از دین خارج کرده است. به عبارت دیگر حکم به بدعت بودن این امور خود بدعت است.

به عنوان مثال، احسان به والدین را شرع توصیه کرده است. مصداق این دستور در زمان پیامبر صلوات الله علیه ممکن است سرزدن به ایشان بوده با شد؛ ولی امروزه ، احوال پرسی تلفنی، تماس اینترنتی و بیمه کردن ایشان نه تنها بدعت نیست. بلکه از مصادیق احسان می باشد (1)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *